Tematski pohod po spominih, zapušči…

Tematski pohod po spominih, zapuščini in poteh zaledja soške fronte

Letos mineva sto let od konca enega najbolj krvavih obdobij na Slovenskem. Vojna se je končala 11.11. 1918 ob 11 uri. 1915 je Italija napovedala vojno Avstro-Ogrski monarhiji in odprla se je tako i...

Ob 90-letnici prevoza največjega zvona na Sveto Goro leta 2012 se je društvu DOLI priključila skupina krajanov iz vasi Trnovo, ki je svoj “krst” doživela ob 10. Jubilejn...

Društvo DOLI se je tudi letos vse 4 dni predstavljalo na sejmu Expomego v italijanski Gorici. Tako smo od 25. - 29. informirali mimoidoče o zanimivostih Lokavca, povabili smo jih na Festival če...

Od nas se je nepričakovano, v 63. letu starosti, za vedno poslovil Jožef Plesničar – Pepi Karlov. Član društva DOLI in aktiven član sekcije »Trnovski furmani«Pepi, kot smo ga ...

Preberite več...

Projekt Lokavec in čas je ugledal luč sveta leta 1994, ko sta pokojni etnolog Andrej Malnič in Boris Blažko iz Goriškega muzeja raziskovala fotografsko zapuščino v Lokavcu. Tako je prišlo do sodelovanja s Podružnično šolo iz Lokavca in predvsem z učiteljicami pod vodstvom vodje podružnične šole Maro Obed. Začeli smo ga, ker se zavedamo, kako pomembno je poznavanje preteklosti, prav tako pa se tovrstno učenje dobro povezuje z vsebinami učnega programa in s projektnim učnim delom. Poleg tega smo želeli spodbuditi sodelovanje med starši, otroki, muzejem, društvi, krajevno skupnostjo in šolo. Vse raziskano, povedan, slišano in zapisano je bilo objavljeno v vsakoletnem časopisu. V okviru projektov organiziramo Lokavške kulturne dneve, kjer nastopajo pevski zbori, pevci, igralci, glasbeniki - ustvarjalci iz Lokavca in njegovi prijatelji. Leta 2014 je tako praznoval svojo 20. obletnico. V samem projektu sodeluje Podružnična šola Lokavec, Goriški muzej in Društvo DOLI. Po končanem raziskovanju spišemo časopis Lokavec in čas - Časopis za poduk o zgodovini Lokavca.

Začetki projekta Lokavec in čas segajo v leto 1994 s ciljem oživljanja preteklosti, jo zapisati, postaviti na ogled in ohraniti bodočim rodovom. V vseh teh letih je bilo predstavljenih 12 tematskih sklopov projekta Lokavec in čas:

whcet2013/2014: 20. obletnica projekta Lokavec in čas, whcet in otroški vozički
Tega leta je projekt Lokavec in čas praznoval častitljivih 20 let - ob tej priložnosti smo ga posvetili pokojnemu etnologu Andreju Malniču, ki je bil skupaj z Borisom Blažkom pobudnik projekta. Njemu smo posvetili tudi del časopisa Lokavec in čas. Učenci so raziskovali, kakšni so bili običaji, povezani s poroko ter iskali stare vozičke po svojih podstrešjih. Iskali so tudi hudomušne pregovore o poroki. Vse zbrano so nato predstavili na razstavi, katero smo odprli prvi dan Lokavških kulturnih dnevov, vključno z razstavo Goriškega muzeja Tistega lepega dne ter predstavitvijo jubilejnega časopisa. Drugi dan je Krajevna skupnost Lokavec podelila priznanja Edmunda Čibeja. V nedeljo smo izvedli pohod z dramskimi vložki Whcet bo!, ki je imel veliko medijsko odmevnost.

150let lokavske sole2009/2010: 150-letnica šolstva v Lokavcu
Tega leta je lokavška šola praznovala 150-letnico šolstva v Lokavcu, 100-letnico odprtja šolske stavbe ter 10-letnico obnove šole. Ob tej priložnosti je Društvo DOLI obnovilo in restavriralo grob prvega učitelja lokavških otrok, vikarja Fidela Okorna. 14. 10. 2010 se je predstavil zbornik Lokavško šolstvo skozi čas - v njem so zbrane sledi zgodovine lokavškega in slovenskega šolstva, hkrati pa predstavlja tudi življenje šole danes. Dva dni kasneje je bil koncert Adija Smolarja. V soboto, 17. 10. 2009, je bila osrednja prireditev, kjer je nastopilo več generacij učencev lokavške šole. Naslednji dan je bil organiziran še pohod po lokavških zaselkih z ogledom njihovih zanimivosti. Ob tej priložnosti je Društvo DOLI izdalo tudi spominsko znamko. Lokavški kulturni dnevi so se zaključili 28. 10. 2009 v lokavški cerkvi z glasbenim programom.

igre2006/2007: Igre naših dedkov in babic
V okviru tega projekta so učenci spoznavali nekatere igre dedkov in babic. Ob dnevu šole, 9. 5. 2007, nas je Marija Lokar seznanila z igrami, ki so jih igrali v njeni mladosti. Povedala je, da so kljub mnogim opravilom vzeli več časa za skupne igre. Zelo radi so kamenčkali, škrlicali, igrali ristanc, volkalco, špano, skakali čez vrv, hodili s hoduljami... Po predstavitvi teh iger smo se preselili na šolsko dvorišče, kjer so se učenci seznanili s posameznimi igrami in jih tudi igrali.

naravne znamenitosti2004/2005: Naravne znamenitosti: fosili, minerali, drevesa ...
V začetku pomladi, 9. 3. 2005, so si učenci na gradu Kromberk ogledali razstavo fosilov in mineralov avtorja Stanislava Bačarja. Obiskal jih je tudi v lokavški šoli in učence 3. in 4. razreda vodil po Kovaškem potoku. Učenci so tam nabrali kar nekaj zanimivih primerkov kalcita in sledov morskih živali na kamnih. Učenci 1. in 2. razreda pa so raziskovali in nabirali fosile v bližnjem gozdičku. Zbrano so očistili in shranili za razstavo. Od 26. do 27. 5. 2005 smo imeli Lokavške kulturne dneve, kjer se je prvi dan govorilo o plazovitem terenu in plazu nad Lokavcem ter fosilih in mineralih, drugi dan pa je bil v kovaškem muzeju predstavljen nov časopis in odprli še eno razstavo.

praznovanja2003/2004: Prazniki in praznovanja naših dedkov in babic
Spoznanja, ki jih pridobivamo pri rednih urah pouka, smo obogatili v raznih delavnicah, ob izdelovanju najrazličnejših izdelkov na dano temo. Te smo imeli 8. 5. 2004. Tako smo izdelovali rože iz krep papirja ter okraske za mlaj, risali, oblikovali glino, barvali jajca, izdelovali butare, izdelovali lese za sušenje sadja, izdelovali miniaturni listnik ter krasili brin s piškoti, bonboni in vato. Učenci so z navdušenjem spoznavali bogato preteklost. Vse izdelke smo razstavili 18. 5. 2004, kjer smo otvorili razstavo po praznikih, kot si sledijo v koledarskem letu.

hrana2002/2003: Hrana naj bo posoljena z ljubeznijo
Na Petrovi kmetiji v Narinu smo si ogledali postopek Od zrna do kruha. Učenci so si pod budnim očesom lastnice oblikovali hlebčke, jih vzhajali, spekli in odnesli domov. Marija Lokar pa je učencem predstavila postopek priprave masla v "pini" ter vse potrebne pripomočke in sestavine pri tem opravilu. Projekt smo javnosti predstavili 30. 5. 2003, ko smo med kulturnim programom predsatvili deveto številko časopisa ter v Batičevi hiši pripravili razstavo. Časopis je bil naslednje leto v tretji številki predstavljen tudi v reviji Otrok in družina.

bajke pripovedke2001/2002: Bajke in povedke
Zgodba o zlatorogu je priljubljena tematika v obsežnem alpskem prostoru, toda tudi Lokavčan Edmund Čibej opisuje srečanje dveh pastirčkov z zlatorogom v čavenskem pogorju. Goriški muzej je razstavil Baumbachovo Planinsko pravljico, v naš časopis pa smo zapisali najrazličnejše povedke iz Lokavca. 6. 6. 2002 nam je Franc Černgoj predstavil svoje delo in poudaril pomen zapisovanja bajk in povedk, naslednji dan je sledilo odprtje razstave in izdaja osme številke časopisa. V septembru smo to razstavo postavili tudi v Lavričevi knjižnici v Ajdovščini.

okolje2000/2001: Okolje in mi
Preselili smo se v novo okolje - v prenovljeno šolo. Sestavili smo mnogo hudomušnih pesmic na temo šole. Postali smo "ekofrajerji" in izvedli čistilno akcijo. Iz najrazličnejših odpadnih materialov smo ustvarili marsikaj uporabnega in zanimivega. Spoznali smo, da imajo odpadki svojo preteklost, sedanjost in zaskrbljujočo prihodnost. Seznanili smo se s pomenom ločevanja odpadkov in recikliranjem le-teh. Odprtje obnovljene šole in razstave je bilo 22. 4. 2001.

20001999/2000: Leto 2000 - vez med preteklostjo in prihodnostjo
Raziskali smo domačo vas, iskali njeno bogato preteklost in ugotavljali, da brez preteklosti ne bi bila mogoča sedanjost, še manj pa prihodnost. Zapisali smo želje krajanov v Lokavcu v prihodnosti. Primerjali smo število otrok v družinah nekoč in danes in poizvedeli, kako so si lajšali bolečine pri raznih boleznih. V začetku junija je bilo odprtje razstave - 4. 6. 2000 smo se udeležili srečanja družin pri lokavški lovski družini, 7. 6. 2000 pa je Mirko Kovač predstavil knjigo Podnebje pod Nanosom in Čavnom.

kovastvo1998/1999: Fužinarstvo, kovaštvo in kotlarstvo
Obiskali smo kovaški muzej pri Kuših, kovačijo Del Fabbro in spoznavali življenje ljudi, ki so si tako služili vsakdanji kruh. Razstavo smo pripravili v Kovaškem muzeju na Kuših, kjer sta brata Černigoj obiskovalcem prikazala kovanje in oblikovanje železa. Razstavili smo tudi številne arheološke predmete, najdene na Kovačevšu, ki so bili prvič razstavljeni v Lokavcu. Razstava je bila na ogled skozi vse poletje, spremljale pa so jo številne prireditve v okviru Lokavških kulturnih dni - Bojan Bizjak je predstavil svojo pesniško zbirko Tihoba in KD Štrudl se je predstavilo z gledališko predstavo.

sola skozi cas1997/1998: Šola in ljudje
Ob 90-letnici zidave nove šole smo se posvetili šolstvu v Lokavcu. Ob raziskovanju smo obudili spomine na šolanje, pogovarjali smo se z učitelji, jih povabili med nas, predstavili pomembne Lokavčane, zapisali modrosti o učenju, primerjali število učencev po posameznih letih... Pripravili smo razstavo stare šolske opreme in jo primerjali z današnjo. Ta projekt je bil uvod v prenovo šolskega poslopja. Razstava je bila odprta od 24. 4. do 2.5. 1998.

furmani1996/1997: Od steze do železne ceste - furmanstvo
Obiskali smo lokavške furmane in raziskovali furmansko življenje. Seznanili smo se z vozovi, opremo, orodji, svetili, hrano ... Sprehodili smo se po Resslovi cesti, po kateri so furmani v preteklosti vozili svoj tovor s Trnovske planote v dolino. Lokavški kulturni dnevi so potekali od 25. do 27. 4. 1997. Prvi dan se je poleg prireditve ob odprtju razstave in predstavitvi časopisa na turistični kmetiji zgodila tudi predstavitev furmanskih jedi. Kulturni program se je zadnji dan sklenil s koncertom v župnijski cerkvi.

mlini1995/1996: Kruh, mlini in fotografija
Raziskali smo mlinarstvo, peko kruha in fotografijo. Ne le kruh, tudi fotografija hrani in varuje življenje. Raziskovalna naloga je bila predstavljena na drugih Lokavških kulturnih dnevih, ki so potekali od 3. do 6. 5. 1996. Prvi dan smo odprli razstavo (v šoli in v Bavčarjevem mlinu) in predstavili drugo številko časopisa. V Bavčarjevem mlinu so si obiskovalci lahko ogledali mlin, stope in načrte mlinov. Na šoli sta bili dve razstavi - prva s fotografijami do prve svetovne vojne, na drugi pa je bil predstavljen kruh - različne vrste kruha, prti in sveže kislo mleko. Naslednji dan je bil v cerkvi orglarski koncert.

zakaj raziskati lokavec1994/1995: Zakaj velja raziskati zgodovino Lokavca
V prvi raziskovalni nalogi smo želeli predstaviti splošno preteklost Lokavca. Pobrskali smo po podstrešjih in našli najrazličnejše predmete - orodje, posodo, pohištvo, obutev, knjige... Vse zbrano smo uredili na razstavi po posameznih obdobjih človekovega življenja. Razstava je bila v dveh učilnicah in je bila odprta za obiskovalce od 27. 4. do 5. 5. 1995. Istočasno so tudi potekali Lokavčki kulturni dnevi - 24. 4. 1995 je bila prireditev z odprtjem razstave in predstavitvijo časopisa. Naslednji dan je bil v župnijski cerkvi koncert pevskih zborov, tretji dan pa je v stari lokavški cerkvi na Brithu Janez Filipič predstavil lokavško faro skozi čas, pater Angel Kralj pa Vipavski Križ in Janeza Svetokriškega.